Dramaturgul american Rajiv Joseph, cunoscut publicului român pentru Gruesome Playground Injuries (Teatrul Apollo 111), aduce un thriller psihologic intens cu piesa Bazinul de Nord. Spectacolul explorează conflictele și revelațiile șocante dintr-un liceu public dintr-o suburbie americană, oferind o radiografie incisivă a societății contemporane. Finalul lasă toate personajele într-o zonă gri moral, subliniind ambiguitatea și complexitatea situațiilor prezentate.
Decorurile și dinamica piesei aduc aminte de Oleanna (Teatrul Excelsior), deși tematica este diferită. În același timp, Bazinul de Nord mi-a amintit de Două ore cu pauză (Excelsior), ambele abordând incidente din mediul educațional. Totuși, dacă privim situația din România, provocările din școlile noastre par mai puțin dramatice decât cele prezentate aici. Sau greșesc?
Un mic comentariu despre costume: un director adjunct (vice-principal) american ar purta de obicei un polo sau o bluză sport cu logo-ul liceului (rareori o cămașă), în niciun caz costum cu vestă și cravată. În plus, un elev dintr-o familie înstărită ar afișa mai degrabă quiet luxury—haine simple, fără logo-uri vizibile—decât branduri opulente. Vorbesc din perspectiva cuiva care a locuit 30 de ani în America și a cunoscut îndeaproape sistemul educațional american.
Aceasta este a doua piesă regizată de Alexandru Mâzgăreanu pe care am avut ocazia să o văd recent, prima fiind Mândrie și prejudecată (un fel de). Deși extrem de diferite, cele două producții demonstrează versatilitatea regizorului, precum și capacitatea sa de a lucra cu texte contemporane provocatoare și adaptări clasice reinterpretate.

Irina Moreno are un masterat in arta contemporana de la Sotheby’s Institute of art din Londra. In prezent este doctorand la De Montfort University din Leicester, Marea Britanie. A locuit 30 de ani in afara tarii dintre care cel mai mult in SUA unde a avut propria firma de consultanta.