În 2022 România a fost cea mai mare destinație pentru investiții străine directe din Europa de Est. În Europa Centrală și de Est, România a fost depășită doar de Polonia, o țară cu o populație de 2 ori mai mare și un teritoriu pe măsură. Investițiile străine în România au o creștere constantă și se află într-un proces de tranziție către industriile cu valoare adăugată mare. Acest lucru este cauzat de mai mulți factori, precum piața mare și atractivă, forța de muncă generoasă, baza industrială propice și climatul politic relativ stabil.
Sursă: Banca Mondială, Foreign direct investment, net inflows (BoP, current US$), disponibil la https://data.worldbank.org/indicator/BX.KLT.DINV.CD.WD?end=2022&most_recent_value_desc=true&start=2013
Pentru Austria datele nu sunt disponibile. Ungaria, Țările de Jos și Luxemburg un fluxuri negative de investiții străine directe interne.
În același timp însă, România este printre ultimele țări din UE la volumul investițiilor naționale în străinătate. Stocul de investiții românești in străinătate totalizează doar 2,4 miliarde EUR, ceea ce reprezintă sub 3% din stocul de investiții străine in Romania, care totalizează 91 miliarde.
Participarea semnificativă a companiilor străine la economia românească este un fapt pozitiv. Companiile străine aduc capital, cunoaștere și modele noi de afaceri. De fapt, dezvoltarea pe baza investițiilor străine este o etapă normală și necesară a tranziției de la o economie centralizată și puțin performantă la una liberă și competitivă, reușind astfel să prindem din urmă economiile dezvoltate.
Totuși, Romania are încă foarte puțini “campioni naționali” cu capacitatea de a se extinde in afara granițelor si cu șanse rezonabile de a deveni companii relevante la nivel regional. Este necesar ca România să accelereze tranziția către o nouă etapă a dezvoltării, cea în care capitalul autohton se acumulează, iar firmele locale capătă cunoaștere și se racordează la fluxurile de aprovizionare și de idei globale. În această etapă, participarea companiilor străine la economia românească își va continua creșterea, dar cea a companiilor autohtone va crește mai repede, ceea ce va determina o schimbare a proporției din economia națională, în favoarea companiilor românești.
Tot în această etapă, companiile românești vor ținti nu doar piața românească, ci și exportul și extinderea fizică în piețe străine unde sunt competitive. Prezența în piețe străine nu se reflectă doar în vânzări mai mari, ci creează de aseenea avantajul economiei de scală, reducând costurile și eficientizând activitatea. Mai mult, printr-o prezență în piețele străine, companiile românești pot atrage talente și integra noi modele de afaceri.
Pentru a impulsiona această evoluție, statul român, prin documentele sale de politică publică și prin programele de sprijin economic, trebuie să adauge promovarea investițiilor românești în străinătate drept o prioritate la fel de importantă ca cea a atragerii investițiilor străine în România și a promovării exporturilor. În această privință, statul român se poate inspira din exemplul altor state, precum Ungaria, Olanda, Japonia sau China, care au bugete semnificative și politici fiscale avantajoase dedicate susținerii investițiilor și extinderii companiilor naționale în străinătate. Având în vedere aversiunea la risc încă ridicată a companiilor românești, statul român poate introduce mecanisme care preiau și împărtășesc riscurile unui antreprenor român la realizarea unei investiții în străinătate.
De asemenea, statul român ar trebui să identifice modalități de prioritizare în achizițiile publice interne a companiilor românești care au potențial de export. Achiziționând de la producători locali, autoritățile publice românești pot crește capacitatea acestora de producție, susținându-le financiar și reputațional în vederea extinderii în străinătate.
În cele din urmă, pe criterii concurențiale și de competență, România ar trebui să extindă rețeaua de reprezentanți economici ai României și bugetul disponibil pentru promovarea nu doar a exporturilor, ci și a investițiilor românești în străinătate.
Dacă ți-a plăcut articolul despre România, destinație pentru investiții străine, te invităm să vezi și cum România are cea mai mare creștere economică din Europa.

Dr. Adrian Băzăvan este membru fondator al Asociației „Cred în România”, consilier al Ministrului Energiei și membru al Consiliului de Administrație al Electrica Furnizare. Expert în politici de inovare și fost diplomat european, este autor al cărții China’s Innovation System: Industrial Policy, Funding Mechanisms and Foreign Investment.